Over Lyoness
Lyoness is een internationaal bedrijf dat loyaliteitsprogramma’s biedt voor het midden- en kleinbedrijf. Dit doet zij door een ‘cashback platform’ te creëren wat de ondernemer helpt om klanten te binden en om nieuwe klanten aan te trekken. Aan de andere kant biedt het de consument voordeel bij het winkelen. Lyoness is actief in ongeveer 50 landen en zal snel doorgroeien naar 100 landen. Hierdoor is zij het grootste cashback platform ter wereld.
De Nederlandse tak van het bedrijf, Lyoness Nederland B.V., bestaat sinds 2011 is onderdeel van Lyoness Group AG and Lyoness International. Het hoofdkantoor van deze is gevestigd in Buchs in Zwitserland. Het hoofd-servicekantoor van Lyoness is gevestigd in Graz in Oostenrijk, waar hoofdzakelijk alle ondersteuning voor de landen zit op het gebied van marketing, IT, business development en backoffice. Het moederbedrijf werd in 2003 opgericht door Hubert Freidl, hij is tot op de dag van vandaag nog steeds CEO hiervan. Wereldwijd zijn er ruim 1.000 mensen werkzaam bij Lyoness, in Nederland zijn dit er momenteel 7.
Hoe werkt het?
Lyoness is een zogenaamd ‘cashback platform’. Dit betekent dat wanneer men ergens winkelt ‘geld terug’ krijgt bij haar aankoop en ook speciale punten spaart. Het unieke aan Lyoness is dat platforms over het algemeen enkel cashback bieden wanneer men bij online winkels shopt, maar Lyoness maakt dit ook mogelijk bij fysieke winkels.
Consumenten kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van een speciale pas die bij alle aangesloten ondernemingen te gebruiken is en daarmee geld en punten sparen bij hun aankopen. Wanneer men online shopt is deze pas overigens niet nodig, hiervoor hoeft men enkel eerst in te loggen op het platform van Lyoness. Het geld kan al vanaf een gespaard bedrag van 10 euro worden gestort op de bankrekening. De punten die klanten sparen kunnen zij omwisselen voor bijvoorbeeld speciale aanbiedingen waarmee ze korting krijgen op volgende aankopen.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Om ook een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij heeft Lyoness haar twee eigen stucktingen. Met de Lyoness Child & Family Foundation draagt zij er aan bij om onderwijs voor iedereen toegankelijk te maken. Via deze stichting bouwt zij scholen in gebieden die op sociaaleconomisch gebied minder ontwikkeld zijn.
Daarnaast heeft Lyoness de Greenfinity Foundation, waarbij de focus ligt op het milieu. Deze stichting is actief betrokken bij bijvoorbeeld innovatieve milieubeschermende projecten. Ook is het promoten van het gebruik van duurzame energie één van de kernactiviteiten van deze stichting. Binnen Nederland is Lyoness sponsor van een aantal lokale initiatieven.
Toekomstvisie
De toekomstvisie die Lyoness heeft is om in 2030 haar cashback platform te hebben laten doorgroeien zo’n groot formaat dat er wereldwijd ruim 1 miljard mensen dagelijks kunnen profiteren van de cashback voordelen die zij biedt. Vervolgens kan zij dan ook samen met haar klanten en partners een betere toekomst creëren voor anderen door middel van haar stichtingen.