Geschiedenis van Grolsch
Het biermerk Grolsch is één van de oudste biermerken van Nederlandse bodem. Het eerste biertje werd volgens de brouwer al in 1615 gebrouwen, nadat grondlegger Willem Neerfelt in Grol (tegenwoordig Groenlo) een pand had gekocht om daarin een bierbrouwerij te beginnen. Schoonzoon Peter Kuijper groeide uit tot de topbrouwer van Grolsch en nam uiteindelijk het bedrijf over. Daarna werd het bedrijf van zoon op zoon overgedragen, totdat één van de dochters met een Haperdink trouwde, waarna Grolsch voor lange tijd binnen de Haperdink-familie bleef.
Terwijl de oorspronkelijke brouwerij binnen de Groenlose stadsmuren werd gebrouwen, werd er in de tussentijd ook een nieuwe brouwerij gebouwd in Enschede. Beiden brouwden zo’n vijftig jaar onafhankelijk van elkaar bier, totdat ze fuseerden in 1922 tot N.V. Bierbrouwerij De Klok Enschede-Groenlo. Uiteindelijk werd de naam veranderd in Grolsche Bierbrouwerijen en kreeg het bier dat er werd gebrouwen haar huidige naam: Grolsch.
In de eerste helft van de twintigste eeuw was Grolsch voornamelijk een bier dat vooral lokaal werd gedronken. Vanaf de jaren ’50 begon men met het exporteren naar het buitenland. Inmiddels is Grolsch uitgegroeid tot een internationaal merk.
De Grolsch ‘beugelfles’
Het ultieme kenmerk van Grolsch is natuurlijk de (tegenwoordig groene) beugelfles. Deze fles stamt uit 1897 en het design werd geïntroduceerd door de toenmalige eigenaar Theo de Groen. Het gebruik van een fles met porseleinen dop, rubberen ring en metalen beugel bracht meerdere voordelen met zich mee; het bier bleef namelijk vers, men had geen opener nodig en de fles hoefde niet in één keer leeggedronken te worden, omdat de fles nu hersluitbaar was. Hoewel uiteindelijk steeds meer bierbrouwers flessen met kroonkurken begonnen te gebruiken, bleef Grolsch trouw (naast flessen met kroonkurk) de beugelfles gebruiken onder het mom van de uitspraak van Theo de Groen: “Ik bepaal zelf wel waar ik mijn bier in doe”. Hoewel de fles inmiddels over de jaren heen een wat gestroomlijnder uiterlijk heeft gekregen en de dop inmiddels niet meer van porselein maar van plastic is, is het nog steeds hét icoon van Grolsch.
Het bierassortiment
Naast pilsener en bockbier brouwt Grolsch ook nog vele andere biervarianten. Enkele voorbeelden zijn het ‘Kanon’, wat een wat zwaarder bier is, witbier, bier met een extra smaak zoals bijvoorbeeld de Grolsch Radler met citroensmaak en tenslotte alcoholvrij bier. Soms brengt Grolsch ook speciale bieren uit ter gelegenheid van bepaalde mijlpalen of evenementen, waaronder zes speciaal bieren ter ere van het 100-jarig jubileum van de beugelfles en het ‘Trots’-bier dat in 2010 werd uitgebracht om het kampioenschap van FC Twente te vieren.