Prijsvrij is een prijsvechter onder de online reisbureaus. Met hun eigen touroperator Sunmix weten ze pakketreizen scherp aan te bieden, omdat ze zelf low cost vluchtstoelen en hotelkamers koppelen. Ondanks dat ze een prijsvechter zijn, hecht Prijsvrij veel waarde aan klantenservice- en beleving.
Eigen touroperator
Prijsvrij is actief sinds 2010 en focust zich op het online aanbieden van pakketreizen. Waar er in de beginjaren samengewerkt werd met grote touroperators als Neckermann en Corendon, richt Prijsvrij zich sinds twee jaar op hun eigen virtuele touroperator: Sunmix. Het IT-team van Prijsvrij heeft een module ontwikkeld waarbij er op een dynamische manier vluchten van low cost airlines gekoppeld kunnen worden aan hotelkamers. Op deze manier creëert het online reisbureau eigen pakketreizen onder de naam Sunmix. Het voordeel is dat Prijsvrij niet afhankelijk is van de inkoop van vluchtstoelen en hotelkamers, maar er wordt gebruik gemaakt van de beschikbaarheid op dat moment. De door Prijsvrij samengestelde pakketreis is nergens anders verkrijgbaar, tenzij de vlucht en het hotel apart geboekt worden, maar dan is de kans groot dat de consument duurder uit is, omdat hij niet op een dynamische wijze kan inkopen, zoals Prijsvrij doet. Bovendien heeft Prijsvrij een aantal data-analisten in dienst die alle data die binnenkomt via de website en andere kanalen samenvoegt en op basis daarvan informatie afgeeft zodat Prijsvrij de juiste beslissingen kan nemen om de goedkoopste reis te kunnen aanbieden.
Samenwerking met REWE Group
REWE Group, die een belang van vijftig procent in Prijsvrij heeft, is een groot Duits handelsbedrijf met een toeristische tak (DER Touristik), dat beschikt over een breed hotelaanbod. Beide partijen profiteren van de samenwerking. De Duitse reismarkt is nog wat traditioneler dan de Nederlandse markt, waardoor men in Duitsland nog vaker via een reisbureau boekt dan online. De reisbureaus zijn daar bovendien vaak gevestigd in een supermarkt. Door samen te werken met Prijsvrij wil het Duitse handelsbedrijf leren hoe de business werkt rondom het boeken van een online reis en waarom het succesvol werkt in Nederland, zodat ze in de toekomst deze strategie kunnen toepassen in de Duitse markt. Tegelijkertijd beschikt REWE Group over een breed hotelaanbod, waar Prijsvrij gebruik van kan maken. Doordat REWE Group goede contacten heeft met verschillende luchthavens in Duitsland, krijgt Prijsvrij de kans om hun reizen te laten vertrekken vanaf deze luchthavens.
Marketing
Marketing is een belangrijk onderdeel van het online reisbureau. Als online reisbureau houdt het bedrijf zich dagelijks bezig met online marketing, zoals adverteren via de zoekmachines. Maar in aanloop naar belangrijke boekperiodes, wanneer de meeste mensen op zoek gaan naar een vakantie, bijvoorbeeld aan het begin van het jaar, ondersteund Prijsvrij de online marketingmix met een reclamecampagne op televisie. Reclame op televisie heeft meteen effect; zodra de reclame op tv is geweest, nemen de bezoekersaantallen op de website toe. Ook sponsort Prijsvrij verschillende goede doelen. Swim to Fight Cancer is een evenement dat Prijsvrij in het verleden heeft gesponsord. In januari 2019 reed Prijsvrij mee met de Artic Challenge, een tour van Nederland naar Scandinavië die wordt georganiseerd ten behoeve van het Kika Kankerfonds. Naast het verkopen van reizen, wil Prijsvrij klanten ook altijd iets extra’s bieden. Zo is in 2018 het idee ontstaan voor een travelshop, hier worden reisproducten verkocht met korting exclusief voor Prijsvrij-klanten.
Klantenservice
De klantenservice is een onderdeel van Prijsvrij waar veel aandacht aan wordt besteed. Ondanks dat het reisbureau online georiënteerd is, wil Prijsvrij wel de service bieden die je kunt verwachten van een reisbureau. Zo is de klantenservice ook in het weekend en in de avonden geopend, willen ze de klant voorzien van gedetailleerde informatie over de reizen en zijn ze aanwezig op de verschillende socialmediakanalen om snel te kunnen reageren op klanten en geïnteresseerden. Via de reviewwebsite Trustpilot scoort Prijsvrij gemiddeld een 8,7 uit ruim 12.000 reviews.