Over Sanoma Media
Sanoma Media BV is een Nederlands mediaconcern. Zij is een onderdeel van het Finse mediaconcern dat ook Sanoma heet. Het Finse woord Sanoma vertaalt zich naar ‘bericht’. Het Nederlandse dochterbedrijf bestaat sinds 2001, en is ontstaan nadat het Finse moederbedrijf VNU (Verenigde Nederlandse Uitgeversbedrijven) en Ilse Media, het mediabedrijf dat uit zoekmachine Ilse was ontstaan. Zoekmachine Ilse is vooralsnog een onderdeel van Sanoma Media. In 2016 werd Sanoma Media uitgeroepen tot “de beste exploitant voor geïntegreerde, multi-media communicatiemogelijkheden”. Om continu op de hoogte te blijven van de interesses en wensen van de consument voert zij regelmatig onderzoeken uit naar wat voor combinaties van media bijvoorbeeld het beste werkt of naar specifieke behoeften van een bepaalde doelgroep.
Naast een dochterbedrijf in Nederland, heeft Sanoma ook een dochterbedrijf in België dat tevens Sanoma Media heet.
Tijdschriften
Sanoma Media is bij het publiek het meest bekend dankzij haar brede portfolio aan publiekstijdschriften. Bekende tijdschriften die zij uitgeeft zijn Donald Duck, LINDA., Tina, Ouders van Nu, vtwonen en AutoWeek.
In aansluiting op een viertal tijdschriften organiseert Sanoma Media ook bijbehorende evenementen zoals het Margriet Winter Festival, de Tina-dag XL, de Libelle Zomerweek en de vtwonen&design beurs.
Televisie
In 2011 nam Sanoma Media 67% van de Nederlandse zenders van SBS Broadcasting over, in feite betekende dit dat zij eigenaar werd van televisiezenders NET 5, SBS 6, Veronica, en van televisiegidsen Totaal TV en Veronica Magazine.
Digitaal
De digitale tak van Sanoma Media is ontstaan uit Ilse Media en heet sinds 2009 Sanoma Digital. Belangrijke websites die hieronder vallen zijn nieuwswebsite Nu.nl, vergelijkingswebsite Kieskeurig.nl, bloggersplatform Blogtoday.nl, maar ook websites zoals Startpagina.nl, Scholieren.com en SchoolBANK.nl. Bovendien beheert Sanoma Media ook de websites van de televisiezenders waar zij eigenaar van is.
Reorganisatie
Eind 2013 vond er een grote reorganisatie plaats binnen de tijdschiften-tak van Sanoma Media. Zij besloot een beperkt aantal bladen te behouden zoals zij nog waren (bijvoorbeeld Donald Duck, Margriet en LINDA.), maar voor 32 tijdschriftenmerken werd er gekeken of zij konden worden samengevoegd, verkocht of zelfs opgeheven. Een aantal andere titels (voornamelijk sport) werden ondergebracht bij Head Office NL, een dochter van Sanoma Media. De reden voor de reorganisatie was dat zij juist een zogenaamde digitale transformatie wilde maken, doordat steeds meer lezers digitaal hun media lezen/bekeken.
In 2014 bleek dat er uiteindelijk zo’n 19 tijdschriften, tezamen met 100 werknemers, waren verkocht aan New Skool Media.