WeTransfer is een online dienst voor het up- en downloaden van grote bestanden. De tool is ontstaan doordat je bij het verzenden van bestanden (bijvoorbeeld via e-mail), geconfronteerd wordt met beperkingen op de bestandsgrootte. Deze limiet varieert afhankelijk van zowel de verzender als de ontvanger. Het kan voorkomen dat je in staat bent om meer dan 10 MB via e-mail te verzenden, maar de ontvanger kan mogelijk slechts tot maximaal 5 MB ontvangen. WeTransfer is een slimme alternatief hiervoor, opgericht door Nederlandse ondernemers Ronald Hans, Rinke Visser en Bas Beerens.
Gratis dienst
Via de website van WeTransfer kan iedereen kosteloos grote bestanden tot twee GB versturen.
Onder grote bestanden vallen:
- Foto’s
- Video’s
- Documenten
- Muziek
- Presentaties
Maximaal twintig personen kunnen de bestanden delen. De gebruiker uploadt de bestanden via de website en de ontvanger krijgt via de e-mail een link toegestuurd waarmee de bestanden gedownload kunnen worden. De link is zeven dagen geldig en daarna verloopt de link en kunnen de bestanden niet meer gedownload worden. Als de twee GB die WeTransfer gratis aanbiedt niet genoeg is, dan kun je gewoon een nieuwe upload beginnen met een nieuwe link.
Betaalde versie
Voor bedrijven die regelmatig (zeer) grote bestanden moeten versturen, is de Pro-versie van WeTransfer interessant. Deze versie maakt het mogelijk bestanden tot 200 GB te versturen en ontvangen. Daarnaast krijgt de gebruiker 1 TB opslag per persoon. Er kan zelf bepaald worden hoe lang de downloadlink voor de bestanden geldig is. WeTransfer vraagt hier tien euro per maand voor. Voor intensieve gebruikers is het Premium-abonnement van negentien euro per maand een optie:
- Onbeperkt bestanden verzenden
- Geen limiet op bestandsgrootte
- Onbeperkte opslagruimte
- Portals
- Reviews
Verdienmodel
Naast abonnementen verdient WeTransfer aan advertenties, goed voor zestig procent van hun inkomsten. Bij het openen van de website verschijnt altijd een advertentie. Visueel vormgegeven afbeeldingen of video’s die de achtergrond van de website vullen. WeTransfer-advertenties bereiken meer dan tachtig miljoen creatieve professionals wereldwijd die maandelijks actief zijn, waardoor adverteerders een breed bereik hebben.
Beursgang
In 2021 kondigde WeTransfer plannen aan om naar de beurs te gaan; in 2022 werden voorbereidingen getroffen voor een notering op de Nederlandse beurs. Een dag voor de geplande beursgang trok het bedrijf zich echter terug. De CEO van WeTransfer, Gordon Willoughby, wees op volatiele marktomstandigheden en wacht op een gunstiger moment in de toekomst. Beleggers waren op dat moment terughoudend, vooral tegenover techfondsen. De beursintroductie werd uitgesteld vanwege verminderd vertrouwen en lagere opbrengsten door een gebrek aan kopers.