ZIPtuning houdt zich bezig met het tunen van auto’s. De tuning van auto’s bestaat bij ZIPtuning uit drie stages: chiptuning, chiptuning & performance parts en chiptuning in combinatie met geavanceerde aanpassingen. Het doel van het bedrijf is zowel de rijvaardigheid van de auto verbeteren als het verhogen van vermogen en koppel.
Stage 1: Chiptuning
In stage 1 past ZIPtuning de software van het motormanagement aan. Door de parameters van het motormanagement aan te passen en brandstof, zuurstof en ontsteking op elkaar af te stellen, levert de motor meer vermogen op, waardoor er meer rijplezier ontstaat. ZIPtuning zorgt ervoor dat het lucht- en brandstofmengsel in een optimale verhouding blijft. Dit zodat de aanpassingen binnen de gestelde veiligheidsnormen blijft. ZIPtuning gebruikt twee methodes om te kunnen chiptunen. De eerste methode is het programmeren van het originele motormanagement, ofwel softwarematige chiptuning. Hierbij wordt de originele software herschreven en teruggeplaatst. Het voordeel is dat alle waarden van de software hiermee beïnvloed kunnen worden. Bij de tweede methode wordt een vrij programmeerbare ECU geprogrammeerd. Op deze manier worden de prestaties van de auto naar eigen wens aangepast. Het voordeel van deze methode is dat het veel meer mogelijkheden biedt bij het plaatsen van een andere turbo of grotere injectoren.
Stage 2: Chiptuning en performance parts
In stage 2 wordt er nog meer vermogen door ZIPtuning toegevoegd aan de auto. Er worden een aantal elementen geoptimaliseerd waardoor het rendement van de motor verhoogd wordt, denk hierbij aan een performance in- en uitlaatsysteem. Ook kunnen prestatie onderdelen, zoals een sportuitlaat, een luchtfilter, een sportkatalysator en een grotere intercooler worden aangepast of worden toegevoegd. Het doel van stage 2 is meer lucht naar de motor laten stromen, waardoor extra vermogenswinst wordt gecreëerd, evenals een sportiever geluid en een betere gaspedaalrespons.
Stage 3: Chiptuning en geavanceerde aanpassingen
Wenst de klant nog meer vermogen dan het vermogen dat is gerealiseerd in stage 1 en stage 2, dan kan er gekozen worden voor stage 3. In deze stage worden onder meer de intercooler en de turbo vervangen door een nog groter exemplaar. Ook worden de motorsoftware aangepast, de luchtfilter vervangen, een nóg betere sportuitlaat en katalysator geplaatst en een nóg grotere turbo en intercooler toegevoegd.
De eerste die universeel kon tunen
ZIPtuning was het eerste bedrijf dat universeel alle merken auto’s kon tunen. Voorheen tunede alleen merkspecialisten hun eigen auto’s. In 2010 startte ZIPtuning in Utrecht en het was meteen een succes; er werden zo’n 160 auto’s per maand getuned. In de loop der jaren is ZIPtuning uitgebreid naar vier vestigingen in Nederland. Naast Utrecht zijn ze ook te vinden in Den Bosch, Hoogeveen en Zandvoort. Ook is het bedrijf internationaal actief. ZIPtuning bedient voornamelijk zakelijke klanten, zoals ondernemers, maar ook particulieren, zoals jongeren of camperrijders die het vermogen van hun camper willen verhogen.
Toekomstvisie
Waar er voornamelijk auto’s uit het hogere segment, zoals Mercedes, Audi, BMW, Porsche en Volkswagen worden getuned, hoopt ZIPtuning in de toekomst een gemengd wagenpark te hebben. Het bedrijf zorgt ervoor continu up-to-date te zijn op het gebied van software en de nieuwste type auto’s. Elektrische auto’s kunnen bijvoorbeeld ook getuned worden bij ZIPtuning. In de breedte wil het bedrijf zich meer richten op coderen en design. Hiermee wil ZIPtuning zich onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.